Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

גל מוטאי ושות' - משרד עורכי דין

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

נהיגה בחוסר זהירות – דוח קנס ונקודות

קיבלת דוח קנס או הזמנה למשפט? יש לך צורך בייצוג עורך דין או ביטול נקודות?

נא למלא פרטים ונחזור אליך בהקדם!

נהיגה בחוסר זהירות

מהי נהיגה בחוסר זהירות?

לאחרונה משטרת ישראל שמה דגש על אכיפת עבירות נהיגה בחוסר זהירות. ברוב המקרים ההתנהגות המתוארת בנסיבות המקרה אינה מתאימה לנהיגה בחוסר זהירות זאת משום שמדובר בעבירה שאינה מוגדרת במפורש בחוק ולעיתים שוטרים אינם מבחינים בדקויות ודרישות החוק. במאמר קצר זה אנסה להבהיר את הסוגייה.

נהיגה בחוסר זהירות עונש

דוח נהיגה בחוסר זהירות קנס:  500 ₪ קנס

נהיגה בחוסר זהירות נקודות : 6 נקודות

נהיגה בחוסר זהירות שלילה : בגין עבירה זו אין עונש של שלילה אלא אם הנהג היה מעורב בתאונת דרכים והוגש כנגדו כתב אישום בגין נהיגה בחוסר זהירות ואז בבית המשפט הוא חשוף לסיכון של שלילת רישיון הנהיגה שלו. (במקרה זה מומלץ להיוועץ בעורך דין מומחה תעבורה)

עו"ד גל מוטאי (מייצג ומרצה בדיני תעבורה)

טלפון לייעוץ : 0502266882

 

מהי עבירת נהיגה בחוסר זהירות הלכה למעשה? (נהיגה בפראות ?)

כל התנהגות שאינה מוגדרת בחוק באופן מפורש, אינה יזומה ויוצרת סיכון בנהיגה יכולה להיכנס להגדרה של נהיגה בחוסר זהירות. למשל:
– נהג שבעת נהיגה מביט על צג מכשיר טלפון כך שלא מרוכז בכביש לפניו (לפרק זמן קצר – נהיגה בחוסר זהירות לפי תקנה 21(ג) לתקנות התעבורה).
– איפור או גילוח בעת נהיגה (נהיגה בקלות ראש לפי תקנה 21(ג) המפורטת בהמשך).
– נהג שמשוחח עם נוסע או בטלפון בעת נהיגה כך שנוצרת הפרעה לריכוז בנהיגה (נהיגה בחוסר זהירות).
– נהג שקורא מסמכים או עיתון בעת נהיגה (נהיגה בקלות ראש לפי תקנה 21(ג) המפורטת בהמשך).
– אכילה או שתיה בזמן נהיגה (נהיגה בקלות ראש לפי תקנה 21(ג) המפורטת בהמשך).
– להביט במראה הקדמית בעת נהיגה (נהיגה בחוסר זהירות).
– להביט לכיסא אחורי או התעסקות עם נוסעים בעת נהיגה (לפרק זמן קצר – נהיגה בחוסר זהירות).
– חיפוש חפצים בתוך רכב בעת נהיגה (נהיגה בקלות ראש לפי תקנה 21(ג) המפורטת בהמשך).
– כל פעולה אחרת בעת נהיגה שאינה יזומה ומפריעה לנהג להיות מרוכז באופן מלא בנהיגה.

מהם התנאים שדוח נהיגה בחוסר זהירות יהיה חוקי בגינם

במקרה כזה על השוטר שמבחין בעבירה להיות במקביל לנהג שמבצע את העבירה בפרק זמן מספיק שיוכל לראות את התנהגות הנהג באופן ברור ולתעד אותו באופן מדויק. כמוכן נדרש שהשוטר יהיה קרוב מספיק לרכב של עובר העבירה ושלא תהיה שום הפרעה בשדה הראיה שלו (למשל לא חלונות מלוכלכים ולא ערפל – לא גשם – אור יום ולא חשיכה ועוד). על השוטר לשמור על קשר עין רצוף מרגע ביצוע העבירה ועד לעצירתו המוחלטת של הרכב.

בחלק זה של המאמר אביא בפניכם את הבסיס החוקי לעבירת נהיגה בחוסר זהירות, אביא פרשנות של המונח והמבחנים הנדרשים לצורך אבחנה בעבירה זו.

נהיגה בחוסר זהירות חוק

תקנה 21(ג) לתקנות התעבורה: לא ינהג אדם רכב בקלות ראש או בחוסר זהירות, או ללא תשומת לב מספקת בהתחשב בכל הנסיבות ובין השאר בסוג הרכב, במטענו, בשיטת בלמיו ומצבם, באפשרות של עצירה נוחה ובטוחה והבחנה בתמרורים, באותות שוטרים, בתנועת עוברי דרך ובכל עצם הנמצא על פני הדרך או סמוך לה ובמצב הדרך.
תקנה זו היא תקנה כללית על כל היבטיה וניתנת לפרשנות רחבה. מטרתה של התקנה היא לתת פתרונות להתנהגויות המסכנות חיים אשר המחוקק אינו יכול לצפות אותן מראש. נהיגה בחוסר זהירות יכולה להישאר בגדר עבירה ויכול לגרום גם לתאונה.

להמשך קריאה מעמיקה בנושא תאונות דרכים במאמר אקדמי, ראה פרקים ג'-ד'

פרשנות המונח נהיגה בחוסר זהירות

במאמר זה ההתייחסות למונח חוסר זהירות – כאשר היא בגדר עבירה בלבד ולא גרמה לתאונת דרכים. כאמור אין הגדרה בחקיקה מהי נהיגה בחוסר זהירות. מדובר בהגדרה כללית שניתן להכניס בתוכה מגוון רחב של התנהגויות בעת נהיגה.

מכיוון שהמחוקק לא הגדיר מהי נהיגה בחוסר זהירות נפנה להגדרה לשונית של המונח לפי השפה העברית. חשוב להבהיר שלעיתים כאשר מונח מסוים אינו מוגדר בחוק גם בתי המשפט נעזרים בדרך פרשנות כפי שאני נוקט במאמר זה והיא פניה להגדרת המונח לפי השפה העברית.

אם כן השאלה היא כיצד ניתן לפרש ” לא נהג אדם רכב בלא זהירות” לפי השפה העברית?
לפי השפה העברית המילה “זהירות” משמעה “להימנע מסיכון” במילים אחרות ניתן לקבוע כי המחוקק בתקנה 21(ג) לתקנות התעבורה דורש “שאדם יימנע מסיכון בנהיגתו”.

לפרשנות נרחבת של המונח סיכון ראה מאמר אקדמי: "פרשנות המונחים סיכון וזכות קדימה בתעבורה"

המחוקק דורש שאדם יימנע מכל סיכון בנהיגתו כלומר שלא יגרום סיכון בנהיגתו ובנוסף יימנע מסיכון שנהגים אחרים יוצרים בנהיגתם. במקרה זה מה שמעניין אותנו זה הסיכון שהנהג יוצר בנהיגתו. (כאשר אדם לא נמנע מסיכון שנהג אחר גורם בנהיגתו ועקב כך נגרמת תאונה – זה לא נושא המאמר).

כעת השאלה הבאה היא כיצד אנחנו יכולים לקבוע כי עבירה מסוימת היא חוסר זהירות ?

להלן המבחנים המצטברים שבאמצעותם ניתן להבחין בעבירת חוסר זהירות:

1) מבחן כלליות העבירה: כלומר העבירה אינה נאסרה בחוק באופן מפורש. הכלל במשפט הישראלי הוא שחוק ספציפי גובר על חוק כללי. במילים אחרות כאשר קיימת תקנה ספציפית שאוסרת התנהגות מסוימת, משטרת ישראל חייבת לפעול לפיה ולא להשתמש בתקנה כללית שניתנת לפרשנות במובנים רבים. ניתן לקבוע כי כאשר העבירה לא קיימת בחוק או בתקנות והתנהגות לא נאסרה באופן מפורש, העבירה יכולה להיכנס בגדר של חוסר זהירות.

2) מבחן המודעות: המאפיין העיקרי של נהיגה בחוסר זהירות הוא שנהג אינו מודע להתנהגותו. לרוב מדובר בהסחת דעת רגעית. השאלה היא כיצד ניתן להבין שהנהג לא היה מודע למעשיו? לצורך הבנת המצב נשתמש בשני מבחני משנה:

א) מבחן פרק הזמן: ההתנהגות אשר סכנה או היה בכוחה לסכן התרחשה לפרק זמן קצר. אם פרק הזמן מתארך וההתנהגות המסכנת נמשכת הנהג מצליח בפרק זמן זה לגבש מודעות להתנהגותו ובכך התנהגותו יכול לקבל גוון של "נהיגה בקלות ראש"

ב) מבחן היוזמה: כאשר הנהג יוזם עבירה או התנהגות מסוימת הדבר מעיד על כך שישנה מודעות למעשה וההתנהגות במקרה כזה יכולה לקבל גוון של נהיגה בקלות ראש. כאמור על מנת שהתנהגות מסוימת תוגדר כנהיגה בחוסר זהירות אסור שהעבירה תהיה יזומה על ידי הנהג.

לסיכומו של מאמר קצר זה ניתן לומר כי כדי שתתקיים עבירה של נהיגה בחוסר זהירות חייבים להתקיים 3 תנאים מצטברים:

  1. ההתנהגות לא נאסר בחוק באופן מפורש.
  2. ההתנהגות היא לפרק זמן מאד קצר, יצרה סיכון או בכוחה ליצור סיכון לנהג עצמו או לעוברי דרך אחרים.
  3. ההתנהגות אינה יזומה על ידי הנהג.

חשוב לציין

סוגיה זו היא סוגיה מורכבת מאד עם דקויות שעל מנת להבין אותם לעומק חייבים להבין את הסוגייה באופן מעמיק. כמוכן העבירה בקלות יכולה לקבל גוון של נהיגה בקלות ראש ובמקרים מסוימים גם נהיגה רשלנית. במאמר קצר זה ניסיתי להבהיר רק את נושא הנהיגה בחוסר זהירות כאשר גם כאן הנושא הוא מורכב שלעצמו. נהיגה בחוסר זהירות כאמור יכולה להישאר בגדר עבירה בלבד ויכולה להוביל לתאונת דרכים. מאמר זה התמקד רק במקרה שבו נהיגה בחוסר זהירות נשארה בגדר עבירה בלבד.

לפרשנות נרחבת של נהיגה בחוסר זהירות במקרה שהעבירה גרמה לתאונת דרכים ראה מאמר אקדמי: נהיגה רשלנית

המאמר נכתב ע"י עו"ד גל מוטאי – משרד עורכי דין תעבורה גל מוטאי ושות' כל הזכויות שמורות.

משרדנו גל מוטאי ושות' מורכב משוטרים בדימוס עם עשרות שנות בתחום התעבורה במשטרת ישראל כשוטרים, ובנוסף עוסקים כעורכי דין המייצגים בשנים האחרונות כסנגורים בכל הארץ.

טל לייעוץ וייצוג בכל הארץ: 050-2266882

אין האמור לעיל מהווה ייעוץ משפטי ואינו תחליף לייעוץ משפטי פרטני. כל הנוקט פעולה או נמנע מנקיטת פעולה לאור האמור לעיל עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו לחברים!

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואטסאפ
שיתוף באימייל
שיתוף בלינקדאין