Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

גל מוטאי ושות' - משרד עורכי דין

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

תאונה של מכוניות אוטונומיות – הבעיות והשאלות המשפטיות

קיבלת דוח קנס או הזמנה למשפט? יש לך צורך בייצוג עורך דין או ביטול נקודות?

נא למלא פרטים ונחזור אליך בהקדם!

מכונית חשמלית

לפני מספר ימים התרחשה תאונת דרכים קטלנית עם מכונית חשמלית ואוטונומית של טסלה. עקב התאונה הסוללה של הרכב התלקחה וגרמה לשריפת הרכב, במשך זמן רב ניסו כוחות הכיבוי לכבות את השרפה. שני בני אדם נשרפו למוות.

בשנים האחרונות עם התקדמות הטכנולוגיה, כלי הרכב משנים את פניהם והופכים ליותר חסכוניים עקב שימוש באנרגיה חשמלית וגם הופכים לאוטונומיים כך שכמעט ואין צורך באדם נוהג כדי להגיע ממקום למקום.

מחד שינויים אלה מבורכים ובעלי יתרונות עצומים לאנושות ומאידך חייבים להיות מודעים לחסרונות ושאלות משפטיות שיכולות להתעורר עקב השימוש במכוניות אלה בעתיד הקרוב.

ראשית במקרה שצוין בתחילת הכתבה, עקב התאונה הסוללה של הרכב התלקחה וגרמה למותם של שני נוסעי הרכב. בהמשך היה קושי רב בניסיון לכבות את האש שמקורה היה בסוללת הרכב. נושא זה ראוי שייבחן היטב על ידי היצרן וחייב לקבל פתרון ראוי ומתאים למניעת הישנות של מקרים אלה וסיכון חיי אדם.

בהמשך הבעיה הנוספת היא האם אנחנו יכולים לשנות תפיסת עולם ולשים את חיינו בידי רכב אוטונומי שממונע באמצעות לוויינים וחיישנים וכאשר כל טעות קטנה יכולה לעלות בחיינו ובחיי משפחותינו. מהי רמת הביטחון שמכוניות אלו מציעים לנו? עדיין אין תשובות לשאלות אלו ולא ניתן לדעת כיצד מכוניות אלו ישתלבו בחיינו בשנים הקרובות.

השאלות המשפטיות שמתעוררות :

  1. במקרים של עבירות תעבורה – השאלה היא כאשר נעברת עבירת תעבורה על ידי רכב אוטונומי, על מי מוטלת האחריות לביצוע העבירה? ניתן להניח כי חובה יהיה להושיב במושב הנהג אדם שמורשה לנהוג ועליו מוטלת האחריות. אולם עדיין ייתכנו מקרים שבהם מבוצעת עבירת תנועה ומקרים אלה אינם בגדר הצפייה של הנהג הסביר והעבירה התרחשה בפרק זמן מאד קצר, השאלה היא כאן על מי מוטלת האחריות, ומהי רמת האחריות? שאלות אלו עדיין לא הגיעו לפתחו של בית המשפט.
  2. השאלה היא במקרים של תאונות דרכים על מי מוטלת האחריות – אותן השאלות שעלו בקשר לעבירות התעבורה, הן רלוונטיות גם למקרים של תאונות דרכים.


חשוב להבהיר כי רוב עבירות התעבורה הן עבירות אחריות קפידה כלומר האחריות מוטלת על הנהג ללא כל קשר האם הוא התכוון או לא התכוון לבצע את העבירה . השאלה שצריכה להישאל האם יהיה ניתן להטיל את אותה האחריות באופן מדויק גם כאשר הנהג יושב מושב של נהג רכב אוטונומי.

שאלות אלו ועוד שאלות רבות תתעוררנה כאשר כלי רכב אלה ייכנסו בכמויות גדולות לכבישי הארץ ובתי המשפט יידרשו לתת להן מענה .

אהבתם? שתפו לחברים!

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואטסאפ
שיתוף באימייל
שיתוף בלינקדאין