Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

גל מוטאי ושות' - משרד עורכי דין

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

נהיגה בשכרות בקרב בני נוער ונהגים חדשים

קיבלת דוח קנס או הזמנה למשפט? יש לך צורך בייצוג עורך דין או ביטול נקודות?

נא למלא פרטים ונחזור אליך בהקדם!

נהיגה בשכרות בני נוער

בשנים האחרונות לנוכח ריבוי תאונות עם בני נוער ונהגים חדשים עקב נהיגה בשכרות, המדינה החליטה להילחם בתופעת נהיגה בשכרות של בני נוער בשלושה מישורים.

1. המישור החקיקתי – נהיגה בשכרות בני נוער

לגבי הנהג הרגיל (לא בני נוער) הכמות המותרת בחוק של אלכוהול בגוף היא עד 239 מיקרוגרם של אלכוהול בליטר אחר של אוויר נשוף. כלומר נהג שייתפס עם כמות של 240 מיקרוגרם ייחשב לנהג שיכור על פי חוק. (לפי הנחיות של בתי המשפט המשטרה אוכפת החל מ – 290 מיקרוגרם ומעלה)

לאחרונה התקנות הוחמרו לגבי בני הנוער (כלומר נהגים חדשים ונהגים עד גיל 24) ונקבע כי יואשמו בנהיגה בשכרות במידה ונהג ייתפס עם כמות של 50 מיקרוגרם ומעלה של אלכוהול בליטר אחד אוויר נשוף.

מדוע 50 מיקרוגרם ולא איסור מוחלט? 

באופן רגיל אדם שלא שתה כלל, יכול שיימצא בגופו כמות של עד 50 מיקרוגרם של אלכוהול בליטר אחד של אוויר נשוף עקב אכילה או שתיה של מזונות ומשקאות שמכילים חומרים כוהליים. במילים אחרות עבור האוכלוסייה המוגדרת בתקנה כמות זו הקבועה בתקנות נחשבת לאיסור מוחלט.

ניתן לומר שהמדינה אסרה באופן מוחלט על בני נוער (נהגים חדשים ונהגים עד גיל 24) לשתות משקאות אלכוהוליים ולנהוג.

• חשוב להבהיר שכללים אלה חלים גם על נהגים חדשים שהם מעל גיל 24 . כלומר כל נהג שהוציא רישיון נהיגה עד שנתיים ללא קשר לגילו.

מול משרד הרישוי ומכון הרפואי: 

כמוכן בשינוי התקנות נקבע כי כל נהג חדש שמורשע בגין נהיגה בשכרות או נהיגה תחת השפעת סמים או אלכוהול (יום ביצוע העבירה הוא הקובע), בנוסף לעונש שיקבל בבית המשפט, יידרש לעבור טסט ותאוריה מחדש ולעבור בחינות של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

2. המישור המשפטי – נהיגה בשכרות בני נוער

במטרה למגר את תופעת נהיגה בשכרות בקרב בני הנוער ולמנוע תאונות דרכים קשות וקטלניות, בית המשפט העליון הנחה את בתי המשפט לתעבורה להחמיר בענישה של בני הנוער הנתפסים בגין נהיגה בשכרות או מעורבים בתאונות דרכים בעת נהיגה בשכרות. ניתן לראות בשנים האחרונות ענישה מחמירה ופסילות רישיון נהיגה לתקופות ארוכות של בתי המשפט לתעבורה כנגד נהגים חדשים ונהגים צעירים אשר מורשעים בגין נהיגה בשכרות.

3. מישור האכיפה – משטרת ישראל, נהיגה בשכרות נהג חדש ונהג צעיר

עקב שינויי החקיקה והחמרת התקנות בהקשר לנהגים חדשים וצעירים ומעורבותם הגדולה בתאונות דרכים קשות וקטלניות, משטרת ישראל גיבשה מדיניות של אכיפה ממוקדת וקשה כנגד בני נוער החשודים בנהיגה בשכרות. כדי לבצע אכיפה כנגד אוכלוסייה זו משטרת ישראל רכשה את מכשיר הינשוף החדש אשר ביכולתו למדוד גם כמויות נמוכות של אלכוהול בגופו של נהג. משטרת ישראל שמה דגש על אכיפת נהיגה בשכרות לנהגים חדשים וצעירים, ונהג מאוכלוסייה זו שנעצר רישיונו נפסל מיד ורכבו מושבת בהחלטה מנהלית של קצין משטרה. לרוב הנהג מובא למשפט מהיר ומוגש כנגדו בקשה לפסילת רישיון נהיגה עד תום ההליכים.

נהיגה בשכרות בקרב בני הנוער (נהגים חדשים ונהגים צעירים) -מדוע?

נהיגה בשכרות בקרב בני נוער היא תופעה נפצוה עקב 3 סיבות עיקריות .

הסיבה הראשונה, היא חוסר מודעותם המוחלטת לחקיקה החדשה האוסרת באופן מוחלט על בני נוער לשתות משקאות אלכוהוליים ולנהוג. רבים מהם סבורים כי החקיקה מתייחסת אליהם כאל נהגים בוגרים בעלי וותק רב ברישיון הנהיגה שלהם.

הסיבה השנייה, היא חוסר מודעות לסיכון הכרוך בעבירה של נהיגה בשכרות. הבעיה העיקרית בתחום זה היא חוסר הסברה מטעם הרשויות לסיכון הכרוך בעבירה של נהיגה בשכרות ולתוצאות הקשות של תאונות שנגרמות עקב עבירה זו. רבים מבני הנוער אינם מודעים לסיכון ועל כן תופעה זו היא נפוצה ונמשכת למרות האכיפה המאסיבית של משטרת ישראל כנגד נהגים החשודים בנהיגה בשכרות.

הסיבה השלישית, היא העובדה כי גם כשנהג צעיר מודע לתקנות החדשות והוא שותה כמות מעטה של אלכוהול, לעיתים הוא מרגיש שהוא לא שתה כלל ובכך עלול להיות במצב של "אשליה" שהוא לא שתוי והכל תקין. חשוב להבהיר כי תחושת השכרות שקרית, גם כאשר אדם שתוי לחלוטין ולבטח במקרה ששתה מעט הוא עלול לחוש כי הכל תקין, ויש לזכור כי לגבי בני הנוער כמות האלכוהול המותרת לפי חוק אפסית.

מדוע חשוב להיוועץ בעורך דין מומחה במקרה של הסתבכות עם רשויות חוק?

חשיבות הייעוץ וייצוג של עורך דין תעבורה מומחה נובעת משתי סיבות עיקריות:

א. משטרת ישראל בהרבה מאד מקרים מבצעת אכיפה שלא על פי הכללים הקבועים בחוק ועלולה להביא בטעות להרשעת חפים מפשע, ולכן חשוב שעורך דין תעבורה מומחה יבחן היטב את חומר הראיות כדי להגיע לחקר האמת.

ב. הענישה בגין נהיגה בשכרות כנגד בני הנוער היא מאד מחמירה הן בבית המשפט שם נפסקות תקופות פסילה ארוכות על נהגים החשודים בנהיגה בשכרות, והן מול משרד הרישוי שלאחר ההרשעה דורש מנהגים אלה להוציא רישיון נהיגה מחדש ולעבור בחינות של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

משרדנו, גל מוטאי ושות' משרד עורכי דין תעבורה מורכב מעורכי דין שהם שוטרים, תובעים ובוחני תאונות בעברם עוסקים רק בחום התעבורה ובעלי עשרות שנות ניסיון בתחום זה עם הישגים מדהימים בכל תיקי התעבורה.

לייעוץ וייצוג ניתן לחייג 050-2266882.

להצלחות המשרד>>

מאמרים נוספים באותו נושא

מומלץ לקרוא גם

אהבתם? שתפו לחברים!

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואטסאפ
שיתוף באימייל
שיתוף בלינקדאין