Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

גל מוטאי ושות' - משרד עורכי דין

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

המדריך השלם לשמירה על רישיון הנהיגה שלך

קיבלת דוח קנס או הזמנה למשפט? יש לך צורך בייצוג עורך דין או ביטול נקודות?

נא למלא פרטים ונחזור אליך בהקדם!

המדריך השלם לשמירה על רישיון הנהיגה שלך

רישיון הנהיגה שלך חשוב לך? המדריך השלם לשמירה על רישיון הנהיגה

עו"ד גל מוטאי–

נתפסת בגין עבירת תנועה? אתה מעורב בתאונת דרכים? זומנת למכון הרפואי לבטיחות בדרכים ? זומנת למשרד הרישוי בגין צבירת נקודות לצורך פסילת רישיונך?

לא צייתת לחוקי התנועה בשל היסח הדעת? עברת את המהירות המותרת בהיסח הדעת? מי מאתנו לא נכנס לחתונה ולא שותה כוס אחת ואף יותר של יין ולא נוהג אחר כך? המאפיין העיקרי של עבירות התעבורה זה שהן מבוצעות בהיסח הדעת וללא כוונה מראש.

מה עושים כדי לשמור על הרישיון הנהיגה שלך בצורה הטובה ביותר?

חשוב לדעת כי כיום לכל נהג יש שלוש מערכות שהוא מתנהל מולן אחת היאהמשטרה, השניה בתי המשפט והשלישית היא משרד הרישוי. אסור לך לחשוב שאם קיבלת דוח ושילמת אותו, בזה הסתיים המקרה. קיבלת דוח מסוג קנס ושילמת אותו, באותו הרגע נרשמה לחובתך הרשעה שתופיע לנצח בדף ההרשעות התעבורה שלך, בנוסף גם נרשמות לחובתך נקודות שיש להן השלכות עתידיות, לעיתים הרסניות על רישיון הנהיגה שלך.

אם כן, כדי שלא נבלבל אותך נעשה עבודה שהיא לפי סדר חומרת הדברים מהקל אל הכבד.

כמה עצות לפני קבלת הדו"ח:

ראשית עדיפות היא שלא לבצע עבירות תעבורה כלל, אולם חשוב מאד להבהיר כי ישנם מקרים רבים שאתה לא יודע אם ביצעת עבירה או לאו, גם כאשר נראה לך בבירור כי ביצעת אותה. (עד כמה שזה נשמע לא הגיוני– ייתכן כי עוכבת עקב טעות של שוטר) לכן ההמלצה הראשונית היא שתמיד עדיף לשתוק כאשר אתה מעוכב ע"י שוטר בגין עבירת תנועה.

התבקשת להגיב לעניין העבירה?

לא לדבר ולא להודות ולא לבקש סליחה!!! (ניתן לבקש מהשוטר שלא לרשום דוח באופן מנומס אולם שלא ישתמע כאילו אתה מודה בביצוע העבירה).

המקרה היחידי שניתן להודות: רק אם השוטר בודק את עברך ואומר לך שהוא מתכוון לרשום לך דוח מסוג אזהרה. (אז התנאי לרישום דוח הזהרה, הוא להודות בביצוע העבירה)

המלצה נוספת: לא להתעמת עם שוטרים בעת רישום הדוח, לא לקלל ולא לגדף. כל ניסיון כזה יפגע רק בך .

קיבלת דוח חניה מהמשטרה?

אין לדוח חניה כל השלכה על רישיון הנהיגה שלכם ובמאזן שיקולי העלות מול תועלת עדיף לשלם. אולם אם בכל זאת אתה בטוח בצדקך ניתן להגיש בקשה להישפט תוך 90 ימים מיום קבלת הדוח, בבית המשפט אתה יכול להעלות את טיעוניך. אם ישנה בעיה ברורה וחד משמעית עם חוקיות הדוח, ניתן גם במסגרות 30 ימים הראשונים להגיש בקשה למפנ"א (מרכז פניות נהגים במשטרת ישראל) ולנסות לבטל את הדוח.

קיבלת דוח קנס מהמשטרה?

1. בחינת אפשרות המרת הדוח לאזהרה: אם יש לך 10 שנים רישיון נהיגה לפחות, 5 שנים אחרונות עבר נקי לחלוטין ניתן לבחון אפשרות הגשת בקשה להמרת הדוח לאזהרה. (ניתן להתייעץ עם עורך דין מומחה בתעבורה כדי לקבל הדרכה כיצד לשלוח את הבקשה)

2. אם אינך עומד בקריטריונים אלה:

הפעולה הראשונה היא לפנות למשרד הרישוי ולבקש לקבל תדפיס ניקוד. בתדפיס הניקוד ניתן לדעת כמה נקודות תקפות יש לך. כדי לדעת איזה השלכות יש לדוח הנוכחי על רישיון הנהיגה שלך, ניתן לפנות למדריך השלם לשיטת הניקוד

במידה והתברר לך כי ישנן השלכות על רישיון הנהיגה שלך הפעולות המומלצות הן:

א. שאל את עצמך האם רישיון הנהיגה שלך חשוב לך?

ב. להגיש בקשה להישפט תוך 90 ימים מיום קבלת הדו"ח – שלח את הבקשה בדואר רשום למשטרת ישראל – צרף את ספח הדואר לדוח ושמור אותו עד לקבלת מועד המשפט.

ג. עם קבלת מועד המשפט פנה לעורך דין מומחה שיבחן את הדוח היטב כדי לתת לך את ההגנה הראויה ע"מ למזער את הנזקים למינימום האפשרי.

חשוב לזכור כי כל הפעולות הרשומות יש לבצע לפני תשלום הדוח. משמעות תשלום הדוח היא הודעה בביצוע העבירה ולא יהיה ניתן לאחר מכן לבצע פעולות טיפול, כמו למשל ביטול הדוח או מזעור נזקים.

קיבלת דוח מצלמה?

וודא כי הדוח נשלח אליך תוך 4 חודשים מיום ביצוע העבירה. (לאחר 4 חודשים חלה התיישנות על דוחות מצלמה וניתן לבטל את הדוח). במידה והדוח נשלח במסגרת ה 4 חודשים מיום ביצוע העבירה או לאחר מכן (בכל מקרה ) עם קבלת הדוח פנה לייעוץ עם עורך דין מומחה כדי להחליט על דרך הטיפול ומזעור הנזקים.

קיבלת הזמנה לקצין משטרה לצורך החלטה על פסילת הרישיון שלך?

ייתכן כי קיבלת דוח או כתב אישום בגין עבירה שבה יש סמכות לקצין המשטרה לפסול את רישיון הנהיגה שלך לתקופות הבאות:

– עבירות חמורות שבתוספת הרביעית: 30 ימים

– תאונת דרכים עם נזק או נפגעים: 60 ימים

– תאונה קטלנית: 90 ימים

שיקולי הקצין בעת ההחלטה על פסילת הרישיון הם:

א. מסוכנות העבירה.

ב. מסוכנות הנהג ע"פ עברו התעבורתי.

ג. נסיבותיו האישיות של הנהג. (משקל נמוך)

המלצה : ניתן לגשת לבד לשימוע בפני הקצין ולנסות לשכנעו שלא לפסול את רישיון הנהיגה שלך, אולם צריך לזכור כי יש משקל לדברים שאתה אומר והם יכולים להיות מובאים לבית המשפט כנגדך. מטבע הדברים אינך בורר מילים ואתה עלול להודות בדברים שלא עשית כדי לשכנע את הקצין להחזיר את רישיון הנהיגה. תגובות אלו בהמשך יוצגו בפני בית המשפט והן עלולות להזיק לך באופן משמעותי בהמשך, לכן ההמלצה היא גם כאן להיעזר בעורך דין מומחה תעבורה.

קיבלת דוח הזמנה לדין?

מכיוון שלדוחות אלה יש השלכות מרחיקות לכת על רישיון הנהיגה שלך חובה לפנות לייעוץ עם עורך דין מומחה תעבורה. ישנם נהגים רבים שכדי לחסוך כסף פונים בעצמם לתביעה המשטרתית כדי להגיע להסדר עמם. נהג שלא מבין בתחום התעבורה לעולם לא יידע איזה הסדר הוא הנכון ביותר במקרה שלו, משום שייתכן כי התיק צריך להיסגר לחלוטין.

חשוב לזכור כי כאחד שמכיר היטב את התביעה המשטרתית הם לא מציעים הסדרים טובים בתיקים שבהם קיימת ראיה להרשעה. אם הם הציעו לך הצעה מפתה זהו מקרה שבו עם ייצוג של עורך מומחה תעבורה, התיק היה נסגר לחלוטין ללא כל השלכה על רישיון הנהיגה שלך. אם הלכת לבד, אז אמנם קיבלת הסדר שהוא נראה טוב אולם קיבלת נקודות והרשעה שיכולת לחסוך אותם אילו היית מגיע עם ייצוג הולם.

אם כן להלן הפעולות המומלצות:

א. בחן מהן ההשלכות של הנקודות בדוח זה על רישיון הנהיגה שלך!

ב. אם הרישיון שלך חשוב, כדאי לפנות לעורך דין מומחה בתעבורה בלבד כדי לתת טיפול הראוי והנכון ביותר לכתב האישום.

ג. חובה להביא לידיעת העורך דין את כל התמונה כולל ההשלכות של הנקודות על רישיון הנהיגה שלך.

הוגש נגדך כתב אישום בגין מעורבות בתאונת דרכים?

ישנם מקרים שבהם נהג מעורב בתאונה ופוגש את הבוחן המשטרתי בזירת התאונה. בזמן הזה הנהג מבולבל, נרגש, לחוץ ואולי אף פגוע פיזית כתוצאה מהתאונה. עד כמה שזה נשמע לא הגיוני דווקא לדברים אלה שנאמרים בזמן הזה, יש משקל משמעותי מאד בבית המשפט. בנוסף הנהג גם לרוב לא בקיא ולא מבין בתחום התעבורה ועלול להסב לעצמו נזק בלתי הפיך עד כדי כך שגם אם לא מסתמנת כנגדו אשמה, הוא עלול לגרום לעצמו להיות הנאשם העיקרי בתאונת דרכים ואם יש לו אשמה מזערית יגרום לכך שיוגש נגדו כתב אישום חמור בבית המשפט.

ההמלצה למקרה שבו פגשת בוחן משטרתי בזירת התאונה או בבית החולים:

בשום פנים ואופן לא לדבר ולא למסור שום גרסה לשוטר או בוחן משטרה, לפני היוועצות עם עורך מומחה תעבורה. עליך להיוועץ עם העורך דין המומחה בתעבורה, להביא לידיעתו את נסיבות התרחשות התאונה ולקבל ממנו הדרכה בהתאם לנסיבות המקרה על הגרסה שכדאי לך למסור בחקירת המשטרה.

ישנם מקרים שהנהג לאחר שהיה מעורב בתאונה וקיבל טיפול רפואי, מיוזמתו או ע"פ זימון מהמשטרה מגיע כדי למסור עדות בפני בוחן משטרה. כמובן שבמקרה זה גם ההמלצה היא להיוועץ בעורך דין מומחה תעבורה לפני מסירת העדות בחקירת המשטרה.

זומנת למכון הרפואי?

למכון הרפואי סמכויות כמעט בלתי מוגבלות לפסול את רישיונו של אדם. העילות בגינן מזמינים אדם למכון הרפואי הן:

א. בעיות בריאותיות או נפשיות שאדם סובל מהן שמדווחות ע"י הרופא המטפל, האדם עצמו או כל גורם אחר.

ב. עבירות חמורות שמוגדרות בתקנות התעבורה שאדם נפסל בגינן לתקופה ארוכה למשל נהיגה בשכרות, פסילה של לפחות שנתיים או תאונה קטלנית ופסילת רישיון לתקופה ארוכה מאד.

ג. אוכלוסיות מסוימות שקבוע בתקנות לגביהן כללים נוקשים למשל כגון נהג חדש שמורשע באחת מאלה:

1. בנהיגה בשכרות (לפי בדיקה מדעית, נשיפה, דם או שתן) .

2. נהיגה תחת השפעת סם או אלכוהול (לפי בדיקת מאפיינים).

3. עבירה שגרמה לתאונה שבה נהרג אדם או נחבל חבלה של ממש.

במקרים אלה הנהג החדש בנוסף לטסט או לתיאוריה הוא יוזמן למכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

4. נהג שהגיע לצבירה של 36 נקודות פעם שנייה במשך 6 שנים גם במקרה זה בנוסף לטסט או לתיאוריה הנהג יוזמן למכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

5. נהג שמבצע מספר רב של עבירות גם יכול להיות מוזמן ע"י משרד הרישוי למכון הרפואי לבדיקת התאמת אישיותו לצורך החזקת רישיון נהיגה.

6. נהג שמבקש להוציא רישיון נהיגה לרכב כבד, רכב ציבורי או כלי רכב אחרים שמוגדרים בחוק.

בקצרה נהג יכול להיות מוזמן למכון הרפואי כדי לבדוק את מצבו הבריאותי, הנפשי או האישיותי. במכון הרפואי עובדים רופאים, פסיכיאטרים ופסיכולוגים.

נהג שמוזמן למכון הרפואי חייב לדעת לקראת מהו הולך. מדובר בגוף בירוקראטי ממשלתי שאין בהכרח זכויות האדם הינן נר לרגליו. הם עובדים על פי קריטריונים נוקשים ואם הנהג לא עומד בהם עלול לאבד את רישיונו למשך שנים רבות או לצמיתות. לאור האמור לעיל גם כאן אם רישיונך חשוב לך, ההמלצה היא להיעזר בעורך דין מומחה תעבורה כדי להתנהל מול המכון הרפואי בכדי למנוע נזקים שיכולים להיות בלתי הפיכים עבורך.

זומנת לשימוע למשרד הרישוי בגין צבירת נקודות לצורך פסילת רישיונך?

משרד הרישוי הוא גוף מנהלי (לא שיפוטי) שאמור לפעול לפי הכללים שקבועים בפקודות ותקנות התעבורה.

למשרד הרישוי סמכות לפסול את רישיון הנהיגה שלך בגין שיטת הניקוד במקרים הבאים:

א. צבירת 36 נקודות – למשך 3 חודשים (בנוסף תיאוריה מחדש).

ב. צבירת 72 נקודות (36 נקודות פעם שנייה במשך 6 שנים) – למשך 9 חודשים (בנוסף טסט + תיאוריה מחדש ובדיקות של המכון הרפואי).

אני סבור כי פסילה זו אינה חוקית, אינה חוקתית ומנוגדת לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. זאת משום היא מהווה ענישה כפולה ופוגעת זכות האדם לחירות באופן לא מידתי. יחד עם זאת צריך לזכור כי למרות האמור לעיל השיטה הזו מאושרת בתקנות ומשרד הרישוי פועל לפיה.

לצבירת הנקודות ישנם כללים נוקשים ומסובכים שלעיתים קרובות יוצא כי משרד הרישוי טועה בחישובם ומביא לפסילת רישיונות של נהגים שרישיונם חשוב להם מאד או מהווה מקור פרנסתם. לאור האמור לעיל חשוב מאד לפני הגעתך לשימוע במשרד הרישוי, להיוועץ בעורך דין מומחה תעבורה לצורך בחינת חוקיות הפסילה. לפגישה עם העורך דין עליך להצטייד בדף תדפיס ניקוד עדכני, שניתן להוציא ממשרד הרישוי הקרוב למקום מגוריך.

מדוע חשוב להיוועץ?

החקיקה בתחום התעבורה היא נוקשה. אם אינך בקיא בתקנות או ביסודות העבירה, אתה עלול לומר דברים שלכאורה נראה לך שהם יגנו עליך בעוד שבדיוק אותם הדברים שאמרת הם אלה שישמשו כבסיס להגשת הכתב אישום כנגדך או יגרמו להחמרת סעיפי האישום. לאור זאת חשוב מאד לדעת לספר את הגרסה הנכונה לאחר התייעצות מעמיקה עם עורך דין מומחה בתעבורה.

מטרת המאמר היא להגביר את מודעות הנהגים לשמירה על רישיון הנהיגה – כל העושה פעולה כלשהי או נמנע מלעשות פעולה כלשהי על אחריותו בלבד. כל מקרה פרטני מומלץ ייעוץ של עו"ד מומחה תעבורה.

המאמר רשום בלשון זכר, אולם מתייחס לזכר ונקבה כאחד.

אין האמור לעיל מהווה ייעוץ משפטי ואינו תחליף לייעוץ משפטי פרטני. כל הנוקט פעולה או נמנע מנקיטת פעולה לאור האמור לעיל עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו הבלעדית.

המדריך נכתב ע"י עורכי הדין גל מוטאי ושות' בעלי עשרות שנות ניסיון בתחום התעבורה.

כל הזכויות שמורות למשרד עו"ד תעבורה גל מוטאי ושות'

מאמרים נוספים באותו נושא

מומלץ לקרוא גם

אהבתם? שתפו לחברים!

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואטסאפ
שיתוף באימייל
שיתוף בלינקדאין