Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

גל מוטאי ושות' - משרד עורכי דין

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

נהיגה תחת השפעת סמים – חוקים וענישה עדכון 2024

קיבלת דוח קנס או הזמנה למשפט? יש לך צורך בייצוג עורך דין או ביטול נקודות?

נא למלא פרטים ונחזור אליך בהקדם!

נהיגה תחת השפעת סמים

נהיגה תחת השפעת סמים – חוקים וענישה עדכון 2024

נהיגה תחת השפעת סמים הינה עבירה חמורה שמשטרת ישראל דורשת בגינה מינימום שנתיים פסילה ולאחר מכן משרד הרישוי דורש מהנהג לבצע טסט ותיאוריה מחדש ומפנה אותו למכון הרפואי לבטיחות בדרכים. במאמר זה נבהיר מהם החוקים ומתי נהג יכול להיות מורשע בעבירה זו.

לייעוץ ללא התחייבות:

050-2266882 

מהי נהיגה תחת השפעת סמים?

על פי חוק חל איסור לנהוג כאשר אדם נמצא תחת השפעת סמים. השאלה היא מתי אדם נמצא תחת השפעה? ומהם הסמים המסוכנים שנאסר השימוש בהם?

מתי אדם נמצא תחת השפעה? חשוב להבהיר כי על פי חוק אסור שיימצא בגופו של אדם כל כמות של סם בעת נהיגה. מרגע השימוש בסם האדם נמצא תחת השפעה לתקופה של כ-21 ימים זאת מכיוון שזה משך הזמן המוערך שבדמו של המשתמש ימצאו שרידי הסם במידה ויבדק.

הגדרה של סמים מסוכנים:

מהם הסמים המסוכנים שאסורים לשימוש: הרואין, חשיש, מריחואנה, קנאביס, MDMA, אל אס די, קריסטל, אופיום, אקסטזי, מורפיום וכל סם אחר שנאסר לשימוש בהתאם לפקודת הסמים המסוכנים.

נהיגה תחת השפעת קנאביס (מריחואנה) לשימוש רפואי:

בשנים האחרונות מדינת ישראל עוברת הליך של לגליזציה של חלק מהסמים האסורים במטרה להשתמש בהם כתרופות לריפוי מחלות ושיכוך כאבים כרוניים. שימוש בתרופות אלו משפיע על הנהיגה בצורה מסוכנת ונהג שנמצא תחת השפעת תרופות אלו מסכן את הציבור באותה מידה שסמים אסורים אחרים מסכנים. תרופות אלו פוגעות בערנות הנהג וביכולת התגובה שלו במקרי חירום באופן משמעותי.

השאלה המתעוררת היא האם האדם שמשתמש בתרופות אלו המאושרות על ידי המדינה ומערכת הבריאות, כשיר כלל לנהיגה? התשובה לשאלה זו עדיין לא ברורה וחד משמעית, ישנה כוונה לאשר שימוש בקנאביס רפואי ולאשר נהיגה שלוש שעות לאחר מכן כאשר השימוש חייב להיות באישור רופא והקנאביס הרפואי נרכש במקום שמאושר על ידי משרד הבריאות. (חשוב להבהיר שמדובר במגמה המסתמנת, עדיין אין חוק שמאפשר ועדיין אין אישור כזה ולכן נכון להיום כל שימוש בכל סוג של סם, רפואי או לא רפואי ונהיגה לאחר מכן ייחשב לנהיגה תחת השפעת סם ולכן חשוב מאד לשים לב שלא לנהוג לאחר צריכת סמים)

לקבלת ייעוץ וייצוג 24/7 ניתן לחייג 0502266882 –

מתי ניתן לעצור נהג בחשד לנהיגה תחת השפעת סמים?

בניגוד למקרים של נהיגה בשכרות או נהיגה תחת השפעת אלכוהול שבהם שוטר יכול לעצור כל אדם בכל עת ולבדוק אותו ללא שום חשד, במקרה של נהיגה תחת השפעת סמים שוטר יכול לבדוק נהג רק בשני מקרים:

א) קיים מידע מודיעיני מבוסס בידי המשטרה שהנהג נוהג תחת השפעת סמים.

ב) הנהג מעורר חשד סביר שנמצא תחת השפעת סמים בנהיגתו, או בהתנהגותו לאחר עצירתו.

מהן הבדיקות לגילוי סמים בגופו של נהג החשוד בנהיגה תחת השפעת סמים?

לאחר שמתבסס החשד כי אדם נהג תחת השפעת סמים השוטר רשאי לדרוש ממנו לתת דגימת שתן או דם לצורך גילוי האם קיים בגופו סם, סוג הסם וכמותו.

בדיקת השתן: השוטר ימסור לנהג מבחנה ויבקש ממנו למסור דגימת שתן במקום מוצנע. אין חובה שדגימת השתן תימסר בתחנת המשטרה או במוסד רפואי.

בדיקת דם: מבוצעת בעיקר במקרים שבהם נהג היה מעורב בתאונת דרכים ומתעורר חשד כי נהג תחת השפעת סמים והוא נמצא בבית חולים בטיפול רפואי. במקרים אלה נטילת הדגימה מבוצעת על ידי צוות רפואי מוסמך.

חשוב לדעת, שישנה חובה חוקית למסור דגימת דם או שתן לפי דרישת השוטר, ולכן נהג שלא יענה לדרישה או יכשילה צפוי לקבל כתב אישום על סירוב להיבדק שמשמעותה נהיגה תחת השפעת סמים או אלכוהול (נהיגה בשכרות).

דגימות אלו נשלחות על ידי משטרת ישראל למעבדה בתל השומר ולאחר קבלת תשובה מוסמכת, מגישה המשטרה כתב אישום בהתאם.

ההבדל בין נהיגה תחת השפעת סמים לנהיגה תחת השפעת אלכוהול:

ישנם הבדלים רבים בין שתי עבירות אלו, בעיקר ברמת החשד. במקרה של נהיגה תחת השפעת סמים, חייב שיהיה חשד לשימוש בסם מסוכן שמתבסס על מידע מודיעיני או התרשמות השוטר. לעומת זאת במקרה של נהיגה בשכרות אין צורך בשום חשד וכל נהג יכול להיבדק. אופן הטיפול בשני המקרים פחות או יותר זהה עם הבדלים קטנים. סעיפי האישום בשני המקרים הם זהים.

נהיגה תחת השפעת סמים נהגים חדש או צעירים, לעומת נהגים אחרים:

בעבירות אלו אין הבדל בטיפול השוטר ובענישה בין נהג חדש / צעיר לנהגים אחרים.

מתי בדיקת הנהג חוקית (אלו פרטים השוטר חייב לציין בדוח)?

הבדיקה חוקית בתנאי שהיא בוצעה עקב חשד מבוסס כאמור לעיל וקיים דוח מפורט המסביר את אופן התבססות החשד. כמוכן על השוטר להשגיח על הנהג מרגע עצירתו ועד נטילת הדגימה. לאחר נטילת הדגימה לוודא קיום שרשרת ראיות מרגע נטילת הדגימה, שליחת הדגימה למעבדה בתוך המעבדה וקבלת תשובה ממנה.

• מדובר בהליך מורכב ומסובך שרק עורכי דין מומחים ומקצועיים יכולים לדעת ולוודא כי ההליך בוצע כדין ועל פי הכללים הקבועים, לכן חשוב מאוד לפנות לעורכי דין מומחים לקבלת ייעוץ וייצוג נכון על מנת שלא לסכן את רישיון הנהיגה.

איך להתנהג בעת שעצר אותך שוטר

נהג שנעצר בגין חשד לנהיגה תחת השפעת סמים, מומלץ שיצור קשר במיידי עם עו"ד תעבורה מומחה בכדי לקבל ייעוץ והדרכה כיצד להתנהג בעת הבדיקה. חשוב לשים לב, שלא למסור שום גרסה מפלילה ולא לא להשיב לשאלות של השוטר לפני שיחת הייעוץ עם עו"ד.

נהיגה תחת השפעת סמים ענישה:

ישנם שני מצבים של ענישה במקרה של נהיגה תחת השפעת סמים:

א) הרשעה לפי סעיף 62 לפקודת התעבורה => שנתיים פסילת רישיון נהיגה, בחינות של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, ולאחר אישור של המכון הרפואי לעבור טסט ותיאורה מחדש.

ב) הרשעה לפי תקנה 26(2) לתקנות התעבורה => מינימום 3 חודשי פסילת רישיון נהיגה.

במקרים אלה מומלץ לפנות לעו"ד תעבורה מומחה כדי לקבל ייעוץ וייצוג נכון במטרה לצמצם נזקים אפשריים לרישיון הנהיגה ולקבל הסבר מפורט מתי ובמה תלויות האפשרויות א' או ב'.

לקבלת ייעוץ וייצוג 24/7 ניתן לחייג 050-2266882

שאלות נפוצות:

מהם סוגי הבדיקות לגילוי סם בגופו של נהג?

בדיקת מאפיינים, בדיקת רוק, בדיקת שתן או בדיקת דם.

האם שאריות סם שנצרך מספר ימים לפני, יכולות להשפיע?

כן, שאריות הסם נשארות בגוף האדם לתקופה מוערכת של 21 ימים.

מהי הענישה בעבירת נהיגה תחת השפעת סמים?

התשובה לכך רשומה במאמר.

משרדנו גל מוטאי ושות' עו"ד תעבורה מורכב משוטרים בדימוס עם עשרות שנות במשטרת ישראל כשוטרים, ובנוסף עוסקים כעורכי דין המייצגים בשנים האחרונות כסנגורים בכל הארץ.

טל לייעוץ וייצוג בכל הארץ: 0502266882 –

אין האמור לעיל מהווה ייעוץ משפטי ואינו תחליף לייעוץ משפטי פרטני. כל הנוקט פעולה או נמנע מנקיטת פעולה לאור האמור לעיל עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו הבלעדית.

מאמרים נוספים באותו נושא

מומלץ לקרוא גם

אהבתם? שתפו לחברים!

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואטסאפ
שיתוף באימייל
שיתוף בלינקדאין