Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

גל מוטאי ושות' - משרד עורכי דין

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

מצלמות נגד צפירות: איכות חיים או עוד דרך להוציא כסף מהציבור?

קיבלת דוח קנס או הזמנה למשפט? יש לך צורך בייצוג עורך דין או ביטול נקודות?

נא למלא פרטים ונחזור אליך בהקדם!

Screenshot 2026-05-13 200516

בשנים האחרונות הרשויות המקומיות בישראל מחפשות עוד ועוד דרכים לאכוף עבירות תנועה והתנהגות במרחב הציבורי באמצעות טכנולוגיה. אחרי מצלמות מהירות, מצלמות נתיבי תחבורה ציבורית ומצלמות רמזור – הגיע עכשיו תורה של הצפירה.

עיריות כמו עיריית פתח תקווה ו-עיריית קריית אונו החלו להציב מצלמות ורכיבי אכיפה שמטרתם לזהות נהגים שמצפצפים שלא לצורך, כאשר גובה הקנס עומד על 245 ש"ח.

מדובר במצלמות מיוחדות שמסוגלות לזהות את מקור הצפירה ואת הרכב שממנו היא בוצעה. לאחר מכן הסרטון מועבר לבדיקה של פקח עירוני, ורק לאחר צפייה ותיעוד האירוע נרשם הדוח.

על פניו, מדובר במהלך מבורך. אין ספק שצפירות מיותרות הפכו למכת מדינה. נהגים רבים משתמשים בצופר מתוך עצבים, חוסר סבלנות או ניסיון “לחנך” נהגים אחרים – לעיתים בשעות הלילה, ליד בתי מגורים, בתי ספר ובתי חולים. הרעש פוגע באיכות החיים, יוצר סטרס מיותר ולעיתים אפילו מסכן הולכי רגל שנבהלים מהצפירה.

החוק בישראל כבר שנים קובע שאסור להשתמש בצופר אלא לצורך מניעת סכנה מיידית. כלומר, צפירה כדי לזרז רכב ברמזור, להביע כעס או “להגיד שלום” – אסורה.

אבל כאן בדיוק מתחילה הבעיה.

כי השאלה האמיתית היא לא רק האם יש עבירה – אלא איך אוכפים אותה, ועד כמה המדינה והרשויות המקומיות הפכו את הנהג הישראלי ליעד כלכלי זמין.

נהגים בישראל כבר מתמודדים עם אין־ספור מצלמות, קנסות, אגרות, היטלים ועיצומים. כמעט כל פעולה בכביש הפכה להזדמנות לגבייה: מצלמות מהירות, חניה, נת"צים, טלפונים, חגורות בטיחות, ועכשיו גם צפירות.

גם אם הפקח צופה בסרטון לפני רישום הדוח, עדיין מתעוררות שאלות משפטיות וציבוריות לא פשוטות:

  • האם מצלמה באמת יודעת להבין את מלוא הסיטואציה בכביש?
  • האם ניתן לזהות באופן חד־משמעי שזו הייתה צפירה שלא נועדה למנוע סכנה?
  • האם נהג שצפר כדי להזהיר ילד שמתפרץ לכביש עלול לקבל קנס?
  • האם פקח עירוני יכול באמת להעריך בתוך שניות מצב חירום תעבורתי?
  • ומה יקרה כאשר שאר העיריות בישראל יאמצו את השיטה?

הבעיה הגדולה היא שכאשר אכיפה מבוססת מצלמות מייצרת הכנסות קבועות – קשה להשתחרר מהתחושה שחלק מהרשויות מתחילות לראות בתושבים מקור הכנסה.

במקום להציב שוטרים, לחנך, לשפר תשתיות או לטפל בעומסי תנועה שיוצרים עצבים ותסכול – הפתרון הקל ביותר הוא מצלמה אוטומטית שמנפיקה דוחות מסביב לשעון.

אין חולק שצריך להילחם במטרדי רעש ובבריונות בכבישים. אבל במדינה שבה האזרח כבר מרגיש שכל טעות קטנה הופכת מיד לדוח כספי – הציבור מצפה גם למידתיות, שיקול דעת והוגנות.

כי בסוף, השאלה איננה רק אם צפירה מיותרת מפריעה לאיכות החיים.

השאלה היא האם בשם איכות החיים, הופכים את הנהגים בישראל לארנק פתוח של הרשויות.

אהבתם? שתפו לחברים!

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואטסאפ
שיתוף באימייל
שיתוף בלינקדאין