Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

גל מוטאי ושות' - משרד עורכי דין

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים – מחלות

קיבלת דוח קנס או הזמנה למשפט? יש לך צורך בייצוג עורך דין או ביטול נקודות?

נא למלא פרטים ונחזור אליך בהקדם!

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים – מחלות והשפעתן על רישיון הנהיגה

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים הוא גוף מנהלי שפועל מטעם המדינה במטרה לוודא כי כל אדם שמקבל רישיון נהיגה הוא כשיר מבחינה פיזית ונפשית. ישנן מחלות רבות שיכולות להביא לידי כך שנהג יוזמן למכון הרפואי ורישיונו יישלל לחלוטין או יוגבל.

במאמר זה נדון בחלק מהמחלות שבגינן נהג יכול להיות מוזמן למכון הרפואי והאופן שבו המחלות יכולות להשפיע על הרישיון הנהיגה של הנבדק.

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ושבץ מוחי – CVA

שבץ מוחי או בשמו הידוע CVA הוא אירוע שמתרחש עקב הפרעה בזרימת דם למוח וכתוצאה מכך אדם יכול להיפגע ביכולותיו לתפקד באופן תקין החל מהגבלת תנועה מוטורית קלה או בעיות קוגניטיביות קלות ועד לשיתוק מוחלט או מוות חלילה.

במקרים אלה המוסד הרפואי שמטפל בחולה מחויב על פי חוק להעביר דיווח למכון הרפואי על מצבו הרפואי של האדם. מכון הרפואי מזמן את הנהג על פי חוק לבדיקות רפואיות כדי לבחון את מצבו הרפואי ואת יכולתו ואת כשירותו להחזיק ברישיון נהיגה.

סמכויות המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במקרה של שבץ מוחי – CVA:

המכון הרפואי אמור לבחון את מצבו הרפואי של הנהג ואת כשירותו להחזיק ברישיון נהיגה. ככל הפגיעה בנהג עקב האירוע היא קשה יותר והנהג מוגבל יותר, כך המכון הרפואי רשאי להגביל את יכולתו של הנהג להחזיק ברישיון נהיגה, עד כדי שלילת רישיונו לחלוטין.

במקרים אלה מומלץ לנהג שמוזמן למכון הרפואי להיעזר בייעוץ וייצוג עורך דין תעבורה מומחה בכדי להצטייד בחוות הדעת הרפואיות המתאימות לפני הגעה למכון הרפואי כדי להגביר את הסיכויים לשמור על רישיון הנהיגה שלכם.

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ומחלת האפילפסיה

מחלת האפילפסיה או בשמו הידוע כמחלת הכפיון או מחלת הנפילה, היא מחלה אשר יכולה להופיע בכל גיל ולגרום לאדם לאבד הכרה ללא התראה מוקדמת בכל זמן נתון. חלק מהחולים יכולים לחוות מספר בודד של מקרים כאלה כל חייהם וחלק אחר יכולים לחוות מספר מקרים כאלה ביום. אדם שחווה מקרה אפילפטי ומגיע לבית החולים לטיפול רפואי ומאובחן כך ,מדווח ע"פ חוק באופן אוטומטי למכון הרפואי, על ידי המוסד הרפואי שטיפל.

מכיוון שמקרים והתעלפויות עקב אפילפסיה מגיעים ללא התראה מוקדמת ואלה גם יכולים להתרחש בזמן נהיגה המכון הרפואי מחויב לזמן את הנהג לבחינת כשרותו להחזיק רישיון נהיגה.

סמכויות מכון הרפואי לבטיחות בדרכים במקרה של מחלת אפילפסיה:

המכון הרפואי במקרים אלה מזמין את הנהג לבדיקות רפואיות ואם בבדיקות יתברר שאכן באופן וודאי הנהג חלה באפילפסיה, המכון הרפואי נוטה לשלול את הרישיון הנהיגה שלו לחלוטין. זאת לנוכח העבודה כי ייתכן שהנהג יחווה אירוע במהלך נהיגה ויביא לפגיעה בנפש וברכוש.

במקרים אלה כדי למנוע טעויות ולוודא כי זכותו של הנהג להחזיק ברישיון נהיגה לא נפגעת עליו להיעזר בעו"ד מומחה תעבורה לפני הגעה למכון הרפואי.

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ומחלת הסוכרת

מחלת הסוכרת היא מחלה אשר יש לה 2 השלכות על האדם.

א. חוסר איזון סוכר בדם. אשר במקרים מסוימים חוסר איזון למשל כמו היפוגליקמיה (חוסר סוכר בדם) יכול להביא למצב של עילפון בעת נהיגה.

ב. לאחר תקופה של מספר שנים מחלת הסכרת יכולה לפגוע באברי המטרה של האדם שהם : עיניים – רגליים – כליות – בעיות ופצעים בעור – חוסר תחושה וקטיעות גפיים ועוד.

המוסד הרפואי שמטפל באדם עם מחלת הסכרת חייב על פי חוק להעביר דיווח למכון הרפואי על מנת לבחון את כשירותו להחזיק ברישיון נהיגה.

מכיוון שפגיעות אלו הן פגיעות שיכולות לסכן את הנהג וציבור המשתמשים בדרך עקב נהיגתו של האדם, מכון הרפואי מזמין את הנהג לבדיקה רפואית.

סמכויות המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במקרה של מחלת הסוכרת:

המכון הרפואי במקרה של מחלת הסוכרת מזמין את הנהג לבדיקה רפואית וקובע לו מגבלות בהתאם לרמת הפגיעה של המחלה בגופו. הגבלה כזו יכולה להיות החל מחובה לשאת מוצרי סוכר בעת נהיגה ועד שלילת רישיונו לחלוטין.

ככל שפגיעת המחלה בגופו של הנהג היא קשה יותר כך ההגבלה על רישיון הנהיגה שלו היא חמורה יותר.

במקרים אלה נהג שמוזמן למכון הרפואי לבדיקה מומלץ להיוועץ בעורך דין תעבורה מומחה כדי לצמצם אפשרות לפגוע ברישיון הנהיגה שלו.

חשוב לציין שתנאים לקבלת רישיון נהיגה במקרה של כלי רכב ציבוריים ורכב כבד הם קשים במקרים של מחלות אלו ובחלקם אף בלתי אפשרי.

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ומחלת הפרקינסון

מחלת הפרקינסון היא מחלה ניוונית של מערכת העצבים אשר פוגעת ביכולות המוטוריות של החולה. המחלה יכולה לגרום לרעד בגפיים, פגיעה ביכולת התגובה של החולה, חוסר יציבות, קושי בדיבור, גמגום, דמנציה ועוד…

המחלה יכולה להתקדם לפגוע באדם בשלבים, למשך תקופה שלא מוגדרת ולהגביל את יכולותיו לתפקד באופן תקין לחלוטין.

המוסד מרפואי המטפל מחויב על פי חוק להעביר דיווח למכון הרפואי לבטיחות בדרכים על מחלתו של המטופל.

מכיוון שמחלה זו היא נחשבת למחלה קשה שפוגעת ביכולותיו של האדם לתפקד באופן תקין היא נחשבת גם מסוכנת לנהיגה ולכן מכון הרפואי מזמין את הנהג לבדיקות רפואיות לבחינת כשרותו להחזיק ברישיון נהיגה.

סמכויות המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במקרה של מחלת הפרקינסון:

מכון הרפואי מזמן את הנהג לבדיקות רפואיות במטרה לבדוק את מידת הפגיעה בנהג על ידי המחלה. ככל שהפגיעה חמורה יותר כך מגבלות תהיינה חמורות יותר עד כדי שלילת הרישיון לצמיתות.

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ומחלת ניוון שרירים

מחלת ניוון שרירים פוגעת במסת השרירים וגם בחוזקם. מאפייני המחלה יכולים להתחיל מקושי בהליכה, האטה במהירות ההליכה, נפילות בעת ההליכה, קושי לעלות במדרגות, עייפות כרונית עד כדי ריתוק מוחלט לכיסא.

המחלה הזו יכולה להתחיל עם סימנים מסוימים ולהישאר כך לאורך שנים רבות וגם יכולה להידרדר עם השנים עד שיתוקו המוחלט של החולה.

המוסד הרפואי המטפל מחויב על פי חוק להעביר דיווח על תחולתו ומצבו הרפואי של החולה למכון הרפואי על מנת לבחון את כשירות של הנהג להחזיק ברישיון נהיגה.

סמכויות המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במקרה של מחלת ניוון שרירים:

מכון הרפואי בבדיקתו בוחן את מצבו הרפואי של הנהג, ההגבלות התנועה, יכולות הפעלת שרירי הגוף ומידת פגיעת המחלה בנבדק. בהתאם למידת הפגיעה של המחלה בגוף הנבדק, נקבעת מידת ההגבלה על הרישיון של הנהג וזו יכולה להגיע עד שלילת הרישיון לחלוטין ולצמיתות.

במקרים שלעיל ראוי להיוועץ בעו"ד תעבורה מומחה לפני ההגעה למכון הרפואי ולהצטייד בחוות דעת רפואיות מתאימות בכדי לצמצם סיכויים לפגיעה ברישיון הנהיגה.

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ומחלת האלצהיימר

מחלת האלצהיימר היא מחלה של אובדן הזיכרון או דמנציה ויכולה לביא לידי ביטוי בדרכים הבאות:

אובדן הזיכרון באופן המפריע לניהול חיים תקינים באופן משמעותי, חוסר יכולת להתבטא הבא לידי ביטוי באי יכולת לזכור מילים ושמות של אנשים קרובים עד כדי חוסר יכולת לבטא משפטים ברורים, חוסר יכולת להתמצא במרחב ובזמן, פגיעה ביכולות חשיבה מופשטות, שינויים בצבי רוח ובהתנהגות, חוסר יכולת לגלות מעורבות חברתית.

חלק יכולות הנפגעות על ידי מחלת האלצהיימר הן יכולות הדרושות לנהיגה. מוסד הרפואי המטפל באדם עם מחלת אלצהיימר מחויב על פי חוק להעביר דיווח למכון הרפואי לבטיחות בדרכים כדי לזמן את החולה המאבחן לבדיקת כשירותו להחזיק ברישיון נהיגה.

סמכויות המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במקרה של מחלת האלצהיימר:

גם כאן כמו המחלות האחרות חשובה מידת פגיעת המחלה בנהג. ככל שהפגיעה היא חמורה יותר כך ההגבלות שיוטלו על רישיון יהיו חמורות יותר. המכון הרפואי יכול לשלול את רישיונו של נהג לחלוטין ולצמיתות במידה ורמת הפגיעה בחולה היא קשה עד כדי שלילת יכולתו להחזיק ברישיון נהיגה.

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ומחלת טרשת נפוצה

מחלת טרשת נפוצה (MS) היא מחלה אשר תוקפת את מערכת העצבים המרכזית כלומר את המוח והעמוד השדרה. מחלת טרשת נפוצה יכולה להביא לפגיעה בראיה או פגיעה חולשה בידיים ורגליים עד כדי אובדן תחושה.

ראיה של אדם ויכולותיו להזיז גפיים הן יכולות חיוניות לנהיגה. לאור האמור לעיל כאשר מוסד הרפואי המטפל מאבחן כי לנבדק קיימת מחלת טרשת נפוצה הוא מחויב על פי חוק להעביר דיווח למכון הרפואי על מנת לזמנו לבחינת כושר הנהיגה שלו.

מחלת טרשת נפוצה יכולה לגרום למגבלות קלות כגון הפרעות קלות בראיה ויכולת להזיז גפיים ויכולה להחמיר עד כדי שיתוקו המוחלט של החולה לכיסא.

סמכויות המכון הרפואי לבטיחות בדרכים המקרה של מחלת טרשת נפוצה:

מכון הרפואי מזמן את הנהג לבדיקה של רמת השפעת המחלה על גופו. כאשר הפגיעה היא קלה, המגבלות על רישיון הנהיגה הן יכולות להיות קלות וככל הפגיעה קשה יותר כך רמת המגבלה על רישיון הנהיגה בהתאמה.

במקרים אלה חשוב מאד לפני ההגעה למכון הרפואי לקבל ייעוץ וייצוג של עורך דין מומחה תעבורה כדי להגיע למכון הרפואי לבטיחות בדרכים עם חוות הדעת ההמלצות הרפואיות המתאימות כדי לצמצם אפשרות פגיעה ברישיון הנהיגה שלך הנבדק.

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ודום נשימה בשינה

תסמונת דום נשימה בשינה היא הפרעת שינה קשה ומהווה גורם סיכון ללחץ דם גבוה ושבץ מוחי ומאופיינת בהפסקות שינה חוזרות בזמן שינה. לנוכח העובדה כי תסמונת זו גורמת להפרעות שינה קשות, ובכך גורמת לעייפות קשה בקרב הסובלים ממנה.

אנשים הסובלים מתסמונת דום נשימה במהלך השינה מעורבים באחוזים גבוהים בתאונות דרכים ולכן המוסד הרפואי אשר מגלה כי אדם סובל מתסמונת דום נשימה מחויב על פי חוק להעביר דיווח למכון הרפואי לצורך זימון הנהג ובחינת רמת הסיכון שנשקפת ממנו כלפי ציבור המשתמשים בדרך.

סמכויות המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במקרה של תסמונת דום נשימתי:

המכון הרפואי מזמן את הנהג לבדיקה במטרה לבחון את רמת הסיכון הנשקפת ממנו. הנהג נשלח למעבדת שינה ושם נבדק מהי עוצמת ההפרעה ומקבל חוות דעת של מעבדת שינה . בהתאם לחוות הדעת המכון הרפואי מחליט על אופן הטלת המגבלה על רישיון הנהיגה.

רישיונם של מרבית האנשים הסובלים מתסמונת דום נשימה נשלל על ידי המכון הרפואי מחשש למעורבות בתאונות דרכים ובכוונה לשמור על בטיחות וביטחון ציבור המשתמשים בדרך, לכן מאד מומלץ לפני ההגעה למכון הרפואי לקבל ייעוץ וייצוג של עורך דין תעבורה מומחה כדי לשמור על רישיון הנהיגה שלכם.

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ומחלת הסרטן

ישנם סוגים רבים של מחלת הסרטן כאשר כל סוג פוגע באופן אחר בתפקוד האדם וביכולות שלו לנהוג. בנוסף לכך אנשים הלוקים במחלה עוברים טיפולים קשים לצורך ההחלמה שגם הם פוגעים בצורה קשה ביכולתו של החולה להחזיק ברישיון הנהיגה. כאשר מוסד הרפואי מבחין כי אדם לקה במחלת הסרטן מחויב על פי חוק להעביר דיווח למכון הרפואי כדי לבחון את מגבלות הנהג ואת יכולתו להחזיק ברישיון נהיגה בלי לסכן את הציבור.

סמכויות המכון הרפואי במקרה של מחלת הסרטן:

המכון הרפואי מזמן את הנהג לבדיקת סוג הסרטן, רמת הפגיעה בגופו, אופן הטיפול בו, סיכויי ההחלמה, והאם המחלה ודרך הטיפול בה פגעה בכישורים ויכולות הנדרשות להחזיק ברישיון נהיגה.

במקרים רבים המכון הרפואי שולל או מגביל מנהג הלוקה במחלת הסרטן את רישיון הנהיגה כאשר מתברר כי יכולות וכישורי הנהיגה שלו נפגעו. ככל שרמת הפגיעה היא קשה יותר כך רמת המגבלה על רישיון הנהיגה תהיה בהתאמה.

במקרים אלה מומלץ להיוועץ ולקבל ייצוג של עורך דין מומחה לפני שמגיעים למכון הרפואי כדי לצמצם אפשרות פגיעה ברישיון הנהיגה.

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ואירוע לבבי – התקף לב

אירוע לב או בשמו הידוע התקף לב הוא מקרה שנגרם נזק בלתי הפיך לשריר הלב או חלק ממנו עקב חוסר אספקת דם. האירוע יכול להתרחש עקב חסימת עורקים כתוצאה מכולסטרול גבוה או סיבות אחרות כגון השמנת יתר, לחץ דם גבוה , סכרת ועוד..

אדם הלוקה בהתקף לב יכול להבחין בכך על ידי סימנים כגון סחרחרות, זיעה קרה, קוצר נשימה, עייפות או תשושות, לחץ וכאבים חזקים בחזה, בחילה, צרבת, עצבנות או חרדה והתעלפות.

כאשר אדם הלוקה בתקף לב נשאר עם נזקים או פגיעות המצריכות טיפול רפואי כרוני או כאשר מתעורר חשש כי כישורי הנהיגה שלו נפגעו, המוסד הרפואי המטפל מעביר דיווח למכון הרפואי כדי לבחון את יכולתו של האדם להחזיק ברישיון נהיגה ללא סיכון המשתמשים בדרך.

סמכויות המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במקרה של אירוע לבבי – התקף לב:

המכון הרפואי במקרה זה אמור לבחון שני דברים:

א) האם המחלה פגעה ביכולתו של הנהג להחזיק ברישיון נהיגה בלי לסכן את הציבור.

ב) האם התרופות שהוא נוטל יש בהן כדי לפגוע בערנותו או יש בהן כדי לסכן את הציבור בדרך אחרת.

כאשר מתעורר חשד כי הנהג מסכן את הציבור בכך שהוא מחזיק ברישיון נהיגה, המכון הרפואי יגביל את רישיון הנהיגה שלו בהתאם לרמת הסיכון לפי דעתו עד כדי שלילת הרישיון לחלוטין.

במקרים אלה מומלץ לקבל ייעוץ וייצוג של עורך דין מומחה כדי לשמור על רישיון הנהיגה שלכם.

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ומחלות נפשיות כגון דיכאון, סכיזופרניה ועוד..

ישנן מחלות נפשיות שהן שוללות לחלוטין מאדם שלקה בהן יכולת לנהוג וישנן מחלות שהתרופות שלהן מגבילות או שוללות מאדם את יכולת הנהיגה.

כאשר אדם מובא לטיפול במוסד רפואי ואובחן כלוקה במחלת נפש, על המוסד המטפל להעביר דיווח למכון הרפואי לבטיחות בדרכים בכדי לזמן אותו לבחינת כושר הנהיגה שלו.

סמכויות המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במקרים של מחלות נפש כגון סכיזופרניה, דיכאון ועוד..:

המכון הרפואי במקרים של מחלות נפש אמור לבחון שני דברים:

א) האם המחלה פוגעת ביכולתו של הנהג להחזיק ברישיון נהיגה מבלי לסכן את ציבור המשתמשים בדרך?

ב) האם דרכי הטיפול והתרופות שהוא נוטל יש בהן כדי לפגוע בערנותו של הנהג או לסכן את הציבור בדרך אחרת?

כאשר התשובות לשאלות אלו הן חיוביות המכון הרפואי מטיל הגבלה על רישיון הנהיגה של הנבדק בהתאם לרמת הסיכון הנשקפת ממנו כלפי הציבור. ככל שרמת הסיכון היא גבוהה יותר כך המגבלה היא חמורה יותר והיא יכולה להגיע עד כדי שלילת הרישיון לחלוטין ולצמיתות.

במקרים אלה מומלץ לנהג המוזמן למכון הרפואי לפנות לייעוץ וייצוג של עורך דין מומחה לתעבורה כדי להגביר את הסיכויים לשמירה על רישיון הנהיגה שלו.

השפעות תרופות על הנבדקים – חשוב מאד להבהיר:

בכל המקרים שצוינו לעיל, המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, מעבר לכך שהוא בודק את מידת השפעת המחלה על כושר הנהיגה של הנהג, הוא גם בוחן את אופן השפעת התרופות שהנהג נוטל לטיפול במחלה על כושר הנהיגה שלו. במידה יתברר כי התרופות שהוא נוטל הן מסכנות את ערנותו וכושר הנהיגה שלו, או מסכנות בכל דרך אחרת, המכון הרפואי עלול להטיל מגבלות מתאימות על הרישיון הנהיגה עד כדי שלילתו לחלוטין ולצמיתות.

שימו לב:

רשימת המחלות שבגינן נהג יכול להיות מוזמן למכון הרפואי לבטיחות בדרכים אינה סגורה ובהחלט ייתכנו עוד מקרים שאינם מוזכרים במאמר שבגינם נהג מוזמן למכון הרפואי כדי לבחון את כושר הנהיגה שלו.

מדוע חשוב לפנות לייעוץ וייצוג עורך דין מומחה כאשר נהג מוזמן למכון הרפואי?

כאמור בכל המקרים האמורים לעיל נהג המוזמן למכון הרפואי לבטיחות בדרכים עלול לאבד רישיונו על כל דרגותיו לחלוטין ולצמיתות. הבדיקות של מכון הרפואי אינן מעמיקות ובמרבית המקרים הן מחמירות עם נהג יתר על המידה כך שעלולות לגרום לו עוול עד כדי שלילת חירותו ופגיעה בפרנסתו ללא צורך אמיתי ומבלי שנשקפת ממנו סכנה כלפי הציבור.

פניה לעורך דין מומחה תאפשר לכם להצטייד בחוות דעת מתאימות ונכונות ותאפשר הצגת הטיעונים שלכם באופן הנכון כך שהמכון הרפואי ישתכנע כי אין סכנה שנשקפת מכם כלפי הציבור.

משרדינו – גל מוטאי ושות' עורכי דין תעבורה (שוטרים בדימוס) מומחים בתחום זה בעלי עשרות שנות ניסיון בתחום התעבורה במשטרת ישראל ובאזרחות, בעלי הישגים מדהימים מול המכון הרפואי, יכולים להבטיח טיפול אמין, מסור ומקצועי כדי לשמור על רישיון הנהיגה שלכם.

לייעוץ 24/7 ניתן לחייג לעו"ד גל מוטאי – 050-2266882 

אין האמור לעיל מהווה ייעוץ משפטי ואינו תחליף לייעוץ משפטי פרטני. כל הנוקט פעולה או נמנע מנקיטת פעולה לאור האמור לעיל עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו הבלעדית.

המאמר נכתב ע"י עו"ד גל מוטאי, בעל עשרות שנות ניסיון בתחום התעבורה במשטרת ישראל (כמרצה וכשוטר).

אהבתם? שתפו לחברים!

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואטסאפ
שיתוף באימייל
שיתוף בלינקדאין